Ryden Malby od zawsze marzyła o tym, żeby zostać redaktorką i pracować w wydawnictwie literackim. Po skończeniu college?u zaczęła się zastanawiać czy uda jej się zrealizować to wieloletnie pragnienie, do którego wytrwale dążyła? ?Absolwentka? to zabawny, ale i szczery film o tym co przeżywają absolwenci szkół wyższych. ?Wall Street Journal? przekonuje, że dzisiaj osoby kończące studia zderzają się z trudniejszą sytuacją na rynku pracy niż pokolenie ich rodziców. Przed Ryden ciężka próba, zwłaszcza że jej bliscy tak bardzo chcą jej pomóc, że przytłaczają ją swoimi dobrymi radami? Świeżo upieczona absolwentka anglistyki, Ryden Malby (Alexis Bledel), jest przekonana, że sukces jest w zasięgu ręki. Od lat realizuje punkty swojego życiowego planu i z dyplomem w ręku rusza do Los Angeles, gdzie zamierza rozpocząć świetną pracę w wydawnictwie i żyć z dala od kochającej, ale nieco namolnej rodzinki. Gdy okazuje się, że z pracą nie wyszło bo sytuacja na rynku nie jest wesoła, biedna Ryden musi spojrzeć prawdzie w oczy ? nie stać ją na nowe życie w L.A. Musi wrócić do rodziców? Dalsze życie z rodziną nie należało do planu Ryden. Jej ojciec, Walter (Michael Keaton), to impulsywny facet zaprzątający jej głowę swoimi pomysłami, a matka, Carmella (Jane Lynch), jest w siódmym niebie, bo córeczka wróciła do rodzinnego gniazdka. Do tego babcia Maureen (Carol Burnett) zamęcza wszystkich przygotowaniami do swojego pogrzebu, a młodszy brat Hunter (Bobby Coleman) rozmawia z resztą rodziny za pośrednictwem Larry?ego ? skarpetkowej kukiełki? Ryden była uczelniania gwiazdą, a stała się jedną z wielu absolwentek nie mogących znaleźć pracy. Trudne zderzenie z rzeczywistością otworzyło jej oczy i pomogło w uświadomieniu sobie, że droga do szczęścia znacząco różni się od tej, którą sobie wymarzyła i zaplanowała. Reżyserką filmu jest Vicky Jenson (?Shrek?, ?Rybki z ferajny?), a tytułową rolę zagrała Alexis Bledel (?Stowarzyszenie wędrujących jeansów?, serial ?Kochane kłopoty?). W filmie zobaczymy również Michaela Keatona (?Głosy?), Zacha Gilforda (serial ?Friday Night Lights?), Rodrigo Santoro (?300?), Bobby?ego Colemana (?Chłopiec z Marsa?), Jane Lynch (serial ?Glee?), Catherine Reitman (?Wpadka?) i Carol Burnett (?Horton słyszy Ktosia?). Scenariusz napisała Kelly Fremon, a producentami są Jeffrey Clifford (?Hotel dla psów?), Joe Medjuck (?Niepokój?) i Ivan Reitman (?Old School?). Ko-producenci to Ali Bell, Steven R. McGlothen (?Ja, Robot?), a producentem wykonawczym Tom Pollock (?Stary, kocham cię?). Za montaż odpowiada Dana Congdon (?Serce nie sługa??); za zdjęcia Charles Minsky (?Ja, ty i on?). Twórcą scenografii jest Mark Hutman (?Nieszczęścia chodzą parami?), a kostiumy to dzieło Alexandry Welker(?Zostańmy przyjaciółmi?).
O FILMIE
Scenarzystka Kelly Fremon kończyła studia z takim samym nastawieniem jak wymyślona przez nią Ryden. Absolwentka University of California zamierzała znaleźć świetną pracę. Osiem miesięcy po opuszczeniu murów uczelni wciąż była bezrobotna : ?Przestałam szukać wymarzonej pracy i usiłowałam znaleźć zatrudnienie gdziekolwiek, ale nie udawało mi się. Ze smutkiem uświadomiłam sobie, że prawdziwy świat jest brutalny i zupełnie inny od tego, który sobie wyobrażałam.? ?Pisząc ten scenariusz nie wiedziałam jak bardzo będzie aktualny. Tysiące absolwentów stają przed takimi trudnościami jak Ryden? ? dodaje scenarzystka. Fremon zawsze wiedziała, że będzie chciała pisać scenariusze : ?Mimo to w pewnym momencie czułam się jak idiotka wierząc w swoje marzenia. Po miesiącach bezowocnych poszukiwań pracy zatrudniłam się jako recepcjonistka, a nad scenariuszami pracowałam nocami. Wreszcie napisałam o dziewczynie, która skończyła studia i utknęła w domu rodzinnym nie mogąc znaleźć zatrudnienia. Gdy skończyłam pisać, wysłałam scenariusz do absolutnie wszystkich, do których miałam namiary?. Zainteresowała się nim Ali Bell z Montecito Picture Company. Wzruszyła ją szczerość bijąca z tej historii. Bell skontaktowała się z Fremon i wyznała, że ma za sobą podobne doświadczenia co bohaterka filmu : ?Kelly opisała to przez co przeszłam ja i wielu moich znajomych. Wierzyliśmy w cudowną przyszłość, a okazało się że życie to nie bajka. To była bolesna nauczka.? Bell pokazała scenariusz kolegom z Montecito Pictures Company i Ivanowi Reitmanowi, jednemu z założycieli firmy. Tydzień później Ivan postanowił zrealizować film : ?Kelly świetnie opisała pierwsze miesiące życia po skończeniu studiów. Pierwsza praca, konieczność wrócenia do domu rodziców, pierwsza miłość. Jej scenariusz był zabawny i uroczy. Od razu mnie zachwycił.? Montecito Pictures Company ma na swoim koncie takie przeboje jak ?Stary, kocham cię? czy ?Oldschool?. Jak mówi producent Joe Medjuck : ?Czytamy wiele scenariuszy, ale ten który przysłała nam Kelly był wyjątkowy. Często dostajemy w tym samym czasie kilka tekstów o tym samym. Ten był oryginalny i fajnie napisany.? ?Kelly potrafi budować postaci z krwi i kości. To największy atut tej historii.? ? dodaje kolejny producent, Jeff Clifford : ?Umiała przelać swoje doświadczenia na papier w taki sposób, by były uniwersalne. Opowieść o Ryden jest zabawna, a jednocześnie bardzo realistyczna.? Decyzja zapadła ? powstanie film. Ale Kelly miała wrażenie, że scenariuszowi czegoś brakuje : ?To był mój pierwszy, prawdziwy scenariusz. Wydawało mi się, że po prostu przelałam na papier swoje doświadczenia i przemyślenia. Sądziłam, że do ?profesjonalnego scenariusza? temu daleko. Ivan pomógł mi go ulepszyć; udzielił mi wielu cennych wskazówek.? ?Ivan jest nie tylko świetnym producentem, ale i reżyserem potrafiącym docenić dobry tekst. Kilkakrotnie nanosiliśmy poprawki na scenariusz Kelly, aż w końcu wszyscy byliśmy z niego w pełni zadowoleni..? ? mówi Clifford. Jak wspomina Kelly : ?Na pierwszym spotkaniu Ivan powiedział, że jest zachwycony moim scenariuszem, ale nie powie mi co mu się w nim podobało, przeciwnie ? powie, nad czym trzeba popracować, co poprawić i od tego zaczniemy.? Reitman wyreżyserował takie kasowe komedie jak ?Pogromcy duchów? i ?Bliźniacy?. Ma wprawę w realizowaniu filmów tego gatunku : ?Dobra komedia to taka z wyczuciem. Fabuła ?Absolwentki? jest bardzo realistyczna; z filmu bije szczerość. Ważne były niuanse i subtelności. Musieliśmy zachować równowagę między prawdziwością, a śmiesznością. Istotny był komizm postaci, ale i sytuacyjny. Mnóstwo śmiechu dostarcza rodzinka Malbych?. Reżyserka Vicky Jenson ma na swoim koncie ?Shreka? i ?Rybki z ferajny?, czyli animacje. Z chęcią wzięła się za film fabularny, który potraktowała jak wyzwanie. W pracy pomogły jej wspomnienia dotyczące własnej, nieco szalonej, rodzinki : ?Przypominałam sobie historyjki o własnych krewnych. Kiedy byłam mała i odwiedzał nas wujek, straszyliśmy go. Knuliśmy misterne plany, udawaliśmy że w domu straszy. Cała rodzinka była w to zaangażowana. Tata wiercił dziury w podłodze, żeby przepuszczać nitki ? piętro niżej wydawało się, że coś lata pod sufitem. Właśnie tak wyobraziłam sobie rodzinkę Malbych.? ?Ekipa była zakochana w tej historii. Świetnie nam się razem pracowało; Ivan to fantastyczny facet. Szczery i pełen pasji.? ? dodaje reżyserka. ?Kiedy poznaliśmy Vicky, zaiskrzyło. Już po paru sekundach wiedzieliśmy, że właśnie z nią chcemy pracować. Pochodzi z wielodzietnej, artystycznej rodziny. Wychowywała się w Fernando Valley, tak jak bohaterka filmu. Wyreżyserowanie ?Absolwentki? było jej przeznaczone.? ? śmieje się Clifford. Reitman był dla Jenson dużym wsparciem : ?Udzielał mi wielu pomocnych wskazówek. Czasem się spieraliśmy, zwłaszcza że różnice zdań zamieniały się w kłótnie, ale Ivan zawsze pierwszy wyciągał rękę na zgodę i dochodziliśmy do porozumienia. Oboje jesteśmy pełni pasji i angażujemy się całym sercem. To najlepsza metoda.? Reżyserka dodaje, że główna bohaterka przypomina jej samą siebie: ?Nieważne skąd pochodzimy ? kiedy przychodzi czas, by opuścić rodzinny dom, żadne z nas nie chce tam już wracać.? ?Siłą tego filmu jest to, że każdy odnajdzie w nim fragment swojego życiorysu. Wszyscy mamy marzenia, które w pewnym momencie konfrontujemy z rzeczywistością. Nagle okazuje się, że życie niekoniecznie będzie tak bajkowe jak sądziliśmy. Wszyscy przechodzimy przez trudną próbę jaką jest wejście w dorosłe życie.? ? dodaje reżyserka. Clifford dodaje, że choć film jest komedią, nie należy traktować go niepoważnie : ?Poruszyliśmy istotne kwestie. Widzów czeka spora dawka śmiechu, ale po nim na pewno przyjdzie refleksja. Nie tylko u studentów, bo zarówno nastolatki, dwudziestolatki czy czterdziestolatki przechodzą w życiu przez sytuacje, w których musza podjąć decyzję ? czy zrezygnować z pragnień, które są trudniejsze do zrealizowania niż myśleliśmy?? ?Uwielbiam zdrowo się pośmiać, ale nie lubię wywoływania wymuszonego śmiechu. Komedia może mieć tak samo ważny przekaz jak i dramat. Śmiech to istotne narzędzie w docieraniu do ludzi. I pomaga radzić sobie w najtrudniejszych chwilach.? ? dodaje reżyserka.
RODZINKA MALBYCH
Producentom ?Absolwentki? udało się zebrać wspaniałą obsadę składającą się z hollywoodzkich weteranów, wschodzących gwiazd i fenomenalnych komików. Kelly Fremon do tej pory nie może uwierzyć, że właśnie CI LUDZIE wcielili się w wymyślone przez nią postacie : ?Miałam pewne wyobrażenia, ale nawet nie marzyłam o tak cudownej obsadzie.? Rolę Ryden powierzono Alexis Bledel znanej głównie z serialu ?Kochane kłopoty? i filmu ?Stowarzyszenie wędrujących jeansów?. Alexis przeczytała scenariusz na długo przed tym zanim podjęto decyzję o realizacji filmu, bo Kelly jest znajomą jej koleżanki. ?Najbardziej ujął mnie opis więzi i relacji rodzinnych. Ryden ma zwariowanych krewnych, którzy przyprawiają ją o ból głowy, ale nie zamieniłaby ich na nikogo innego.? Twórcy wspominają czemu widzieli w roli Ryden właśnie Alexis : ?Uwielbialiśmy ją w ?Kochanych kłopotach?. Serial emitowano ładnych kilka lat i zdążyliśmy się przekonać, że ta dziewczyna ma ogromny talent komediowy. Do tego jest piękna jak anioł. Idealna Ryden!? Reżyserka dużo rozmawiała z Alexis o postaci Ryden : ?Vicky dała mi wiele cennych uwag. Sama miałam sporo pomysłów. Razem stworzyłyśmy taką Ryden, o jakiej myślała Kelly gdy pisała scenariusz.? Michael Keaton wcielił się w Waltera, ojca Ryden : ?Wielokrotnie grałem role ojców i ani razu nie pracowałem z dzieciakiem, którego bym nie polubił, ale Alexis jest wyjątkowa. Zabawna, inteligentna i urocza. Świetnie nam się razem pracowało.? Fremon stworzyła postać Waltera na podstawie wspomnień o swoim ojczymie : ?Było cudownym i ciepłym facetem, ale nieraz miałam go dość. Wszędzie było go pełne, bez przerwy pracował nad jakimś pomysłem.? Reitman bez problemu znalazł aktora, którego obsadził w roli Waltera: ?Michael Keaton jest stworzony do tej roli. To energiczny, sympatyczny facet mający w sobie cechy perfekcyjnego Waltera.? ?Ivan ma na swoim koncie jedne z najpopularniejszych komedii wszechczasów. Praca z nim wymagała dania z siebie wszystkiego. Myślę, że stanąłem na wysokości zadania.? ? mówi Keaton. Aktor zagrał w takich filmach jak ?Sok z żuka?, ?Pan mamuśka? czy ?Nocna zmiana?. Jenson cieszyła się na współpracę z Keatonem : ?Uwielbiam go; komedie z jego udziałem są rewelacyjne. Rola Waltera nie była prosta ? to barwna postać i inny aktor mógłby go zagrać w za bardzo przerysowany sposób. Michael spisał się rewelacyjnie. Współpraca z nim to czysta przyjemność.? Aktor ma równie miłe wspomnienia z planu: ?Ekipa i obsada były świetnie dobrane i zgrane. Współpraca układała się gładko; wszyscy świetnie się razem bawiliśmy.? Oto jak opisuje Waltera: ?To świetnie napisana postać. Musiałem dobrze przemyśleć to jaki jest. Uświadomiłem sobie, że przypomina mi mojego najstarszego brata, który miewa momenty ?walterowego? szaleństwa. To był niezły punkt odniesienia.? Maureen, babcia Ryden, to postać wzorowana na babci Kelly Fremon. Wcieliła się w nią legendarna Carol Burnett. ?Do tej pory nie mogę uwierzyć, że w naszym filmie zagrali Michael Keaton i Carol Burnett!? ? śmieje się Clifford i dodaje : ?Michael jest pełen energii, którą nas zarażał, a Carol to pełna klasy artystka przez duże A.? ?Zawsze chciałem z nią pracować. Jak tylko przeczytałem scenariusz od razu pomyślałem, że Carol byłaby idealną babcią dla Ryden? ? mówi Reitman. ?Carol Burnett to ikona. Wspaniale nam się z nią pracowało; okazała się niezwykle miłą i rzeczową kobietą. Opowiedziała nam wiele cudownych historii o Hollywood.? ? wspomina Keaton. Carol ujęło przede wszystkim to, że postać babci jest pełna życia i pozytywnego nastawienia : ?Maureen to równa babka! Jej motto to ?Kochaj życie?. W jednej ze scen Maureen postanawia wybrać sobie trumnę. Wie, że śmierć kiedyś przyjdzie ? akceptuje ten fakt, więc chce być przygotowana. Uwielbiam ją.? Scenarzystka świetnie wspomina współpracę z Carol : ?Postać Maureen wzorowała na swojej babci, która zawsze była świetnie ubrana i umalowana. Ze zdziwieniem patrzyłam jak Carol dodaje od siebie różne gesty i drobiazgi, które przypominały zwyczaje babci. To było niesamowite.? Jenson też ma ciekawe wspomnienia związane z obsadzaniem roli Maureen: ?Rozmawiałam z Carol przez telefon i pierwsze co powiedziałam to ?Brzmisz zupełnie jak Carol Burnett!? To był odruch ? znam ten głos od dziecka; nie mogłam uwierzyć, że z nią rozmawiam.? Burnett miała dodatkowy powód, żeby przyjąć rolę w tym filmie : ?Uwielbiam Michaela Keatona. Odkąd obejrzałam ?Sok z żuka? jestem jego wielką fanką. Współpraca z nim była fantastyczna. Michael okazał się być jeszcze milszym facetem niż myślałam. To geniusz.? Aktorka równie ciepło wypowiada się o Jane Lynch, która wcieliła się w Carmellę matkę Ryden : ?Kiedy dowiedziałam się, że Jane zagra w tym filmie, byłam zachwycona. Uwielbiam filmy Christophera Guesta, w których zagrała.? Lynch wspomina, że przy filmie pracowała wspaniała ekipa: ?Zżyliśmy się ze sobą już pierwszego dnia. Wszyscy są cudowni, ale największą sympatią obdarzyłam Carol Burnett. Granie u jej boku to był dla mnie zaszczyt.? Aktorka zapragnęła zagrać Carmellę po przeczytaniu pierwszej strony scenariusza : ?Kiedy tylko wyczytałam, że Carmella maszeruje po kampusie z ośmioletnim synem na rękach, byłam wniebowzięta. Od razu wiedziałam, że to niebanalna postać. Jest szalona, a jednocześnie dba, by rodzina była zżyta. Grając Carmellę wzorowałam się na mojej siostrze ? myślę, że nieźle się spisałam!? Vicky Jenson jest fanką Jane, szczególnie filmów ?Medal dla miss? i ?Koncert dla Irwinga? w reżyserii Christophera Guesta. Jak wspomina : ?Uwielbiam ją, ale dopiero wspólna praca uświadomiła mi, że Jane jest fenomenalną, bardzo zdolną aktorką. Każdy reżyser marzy o tak zaangażowanych, skupionych aktorach.? Jane Lynch równie miło wspomina współpracę z Vicky : ?Ma wyczucie do komedii. Dostrzega komediowy potencjał nawet w odpowiednio dopasowanej scenografii. Dobrze napisany scenariusz do podstawa, ale trzeba umieć przenieść to na ekran. Vicky potrafi.? Zach Gilford wciela się w Adama ? przyjaciela Ryden. Ich relacja to ważny wątek w filmie. Jak mówi producent, Jeff Clifford : ?Przyjaźń damsko-męska i jej zawiłości to coś, co zna wielu z nas. Ryden i Adam uwielbiają się i przyjaźnią od lat, ale Ryden nie potrafi dostrzec, że Adam to cudowny materiał na chłopaka. Taki, z którym główna bohaterka chciałaby spędzić resztę życia. Zach świetnie się spisał grając wspaniałego faceta, który subtelnie uświadamia Ryden, że są sobie pisani.? Gliford był podekscytowany możliwością współpracy z aktorami zaangażowanymi do ?Absolwentki? : ?Michael Keaton, Carol Burnett, Alexis Bledel i Jane Lynch. Pierwszego dnia zastanawiałem się czy to nie sen.? Aktor mówi, że doskonale rozumie przez co przechodzi główna bohaterka : ?Każdego z nas czekają w życiu wielkie zmiany. Koniec szkoły lub uczelni, szukanie pracy, wyprowadzka z domu. Wszyscy przez to przechodzimy.? Jessica Bard to wróg Ryden ? pojawia się w najmniej oczekiwanych chwilach i zawsze pogarsza sprawę. Wcieliła się w nią Catherine Reitman : ?Zakochałam się w tej postaci. To ostra dziewczyna, która musiała urodzić się w szpilkach. Nosi ołówkowe spódnice, buty na obcasie i zawsze chce być najlepsza i wyglądać jak najlepiej. Nawet gdy tankuje samochód. To typowa dziewczyna z przerostem ambicji, która nie potrafi zmienić tego, że wszystko traktuje zbyt poważnie.? Catherine miło wspomina współpracę z reżyserką : ?Vicky ma cudowne poczucie humoru. Dawała nam cenne wskazówki. W moim przypadku były to rady typu ?Bądź jak rekin? lub ?Zachowuj się jak po wypiciu baniaka Red Bulla?. Wskazówki poskutkowały. Wiedziałam co robić.? Aktorka chwali również kolegów z planu: ?Alexis jest fantastyczna. Świetnie się z nią współpracuje, a poza planem wspaniała z niej koleżanka. Zach jest boski i mam nadzieję, że dzięki temu filmowi będzie miał miliony fanek! Uwielbiam tę dwójkę; to wspaniali ludzie i profesjonaliści w każdym calu.? Producenci uważnie wybierali obsadę; nawet aktorów do ról epizodycznych. Jak wspomina Jeff Clifford : ?Niewielkie role powierzyliśmy fenomenalnym komikom ? między innymi Fredowi Armisenowi i JK Simmonsowi. Craig Robinson wystąpił w przezabawnej scenie z Carol Burnett ? to mój faworyt. Moją drugą ulubioną sceną jest ta, w której u boku Michaela Keatona wystąpił Kirk Fox. Udało nam się zebrać cudowną obsadę; praca nad tym filmem była ogromną przyjemnością.?
POWRÓT DO SAN FERNANDO VALLEY
Vicky Jenson pochodzi z Los Angeles i dobrze zna miasto. Doskonale wie jak wygląda ?profesjonalne, zawodowe L.A? , w którym chce żyć Ryden, jak i spokojniejsze San Fernando Valley, z której pochodzi bohaterka. Reżyserka miała bardzo szczegółową wizję tego, jak ma wyglądać scenografia : ?Zależało mi na tym, aby otoczenie bohaterów dużo mówiło o ich osobowościach. Dobra scenografia jest równie ważna jak scenariusz.? Scenograf Mark Hurman potrafił sprostać wymaganiom Vicky. Spodobał mu się pomysł uczynienia ze scenografii ?listu miłosnego do LA? jak określiła ją reżyserka. ?Z jednej strony mamy służbowe Los Angeles, o którym marzy Ryden ? eleganccy ludzie, wysokie biurowce. Z drugiej mamy San Fernando Valley skąd pochodzi główna bohaterka. To dwa, zupełnie różne, światy.? ? mówi Mark. ?Punktem odniesienia była ?Dolina Niepamięci?, jak nazwałam San Fernando Valley. Kiedy byłam w wieku Ryden obiecywałam sobie, że już nigdy tam nie wrócę, ale teraz to miejsce wzbudza we mnie mnóstwo ciepłych uczuć, bo związane są z nim cudowne wspomnienia? ? mówi reżyserka. Jak dodaje Jeff Clifford : ?Vicky doskonale rozumie co to znaczy czuć się w Los Angeles obco. Nie być mieszkańcem Beverly Hills czy Malibu tylko regionu zupełnie innego od dynamicznie rozwijającej się metropolii.? Różnice doskonale pokazują dwa domy stojące przy tej samej ulicy ? jeden należy do Malbych, a drugo do ich sąsiada Davida, fana nowoczesności. ?Moim zadaniem jest podkreślenie osobowości postaci poprzez ich otoczenie, a nie przysłonienie charakterów bohaterów przez scenografię. Dom Malbych to typowy dla tej okolicy jednopiętrowy budynek w stylu rancza. Dom Davida jest nowoczesny i urządzony w minimalistycznym stylu. Pełno tam skórzanych kanap i tak dalej. Nie zabrakło też basenu.? ? opowiada Mark. ?Znaleźliśmy mnóstwo drobiazgów, którymi wypełniliśmy dom rodziny Ryden. Dzięki temu jak na dłoni widać ich dziwaczność. Pełno tam staroci i bibelotów; dom należy do babci Maureen, a więc większość pamiątek pochodzi z jej młodości. Nic tam do siebie nie pasuje, ale atmosfera jest niezwykle rodzinna i ciepła.?- mówi Mark i dodaje : ?Garaż to królestwo Waltera. Jest wypełniony dziwnymi kolekcjami i starymi wynalazkami. To zagracone miejsce pełne staroci, ale Walter je kocha.? Vicky zależało nie tylko na scenografii, ale i idealnie dobranych kostiumach : ?Pragnęłam, aby sposób w jaki się ubiera odzwierciedlał zmiany, które w niej zachodzą.? Kostiumolog Alexandra Welker miała pomysł na zrealizowanie koncepcji reżyserki : ?Z początku Ryden ubiera się tak, że wyróżnia się na tle rodziny ? na tym etapie życia rzeczywiście chce się odciąć od bliskich. Z czasem coraz bardziej wygląda na członkinię rodziny Malbych. Powoli też przestaje się przejmować tym, żeby wyglądać na kobietę sukcesu i jej stroje coraz bardziej przypominają ciuchy zwykłej dziewczyny.? Jak dodaje Alexandra : ?Co do Waltera i Carmelii, to starałam się podkreślić ich ekscentryzm; głównie kolorami i detalami. Nie chciałam, żeby wyglądali jak klauni. Co do Carol, to cudownie mi się z nią współpracowało. Kostiumy dla Maureen są nieco teatralne; babcia nie ubiera się jak przeciętny człowiek. Kocha kolory i oryginalność.? W życiu Ryden jest dwóch mężczyzn ? David i Adam. Bardzo się od siebie różnią co widać już na pierwszy rzut oka, po tym jak się ubierają. ?David to Brazylijczyk. Ubrałam go w typowo śródziemnomorskim stylu ? ciemne jeansy, brak skarpet. Jest w tym elegancja. Zupełnie inaczej ubiera się Adam ? to wyluzowany Kalifornijczyk i muzyk, a przy tym student prawa.? Alexandrze zależało na tym, by kostiumy były ciekawe, ale i realistyczne : ?Mam nadzieję, że ludzie uznają, że Ryden świetnie się ubiera i będą świadomi tego, że to zwykłe, wcale nie drogie ciuchy, na które sami mogą sobie pozwolić. Nie kupuje torebek za tysiąc dolarów, ani butów za dziesiątki tysięcy.? Vicky Jenson podsumowuje : ?W ?Absolwentce? najbardziej podoba mi się to, jak pokazuje relacje rodzinne. Oglądając ten film wszyscy pomyślimy o własnych krewnych i tym, że sami mieliśmy takie dylematy jak Ryden : pragnęliśmy samodzielności, spełniania marzeń i niezależności, a jednocześnie wsparcia najbliższych.? ?Główne przesłanie jest takie, że trzeba stawiać sobie nowe cele i dążyć do ich realizacji, ale nie można zapominać o tym co w życiu najważniejsze ? bliskich nam ludziach. Każdy z bohaterów tego filmu uświadamia sobie ważne prawdy o życiu ? mam nadzieję, że widzowie również to zrobią.? ? dodaje reżyserka.
O OBSADZIE
ALEXIS BLEDEL (Ryden Malby) zdobyła popularność rolą w serialu ?Kochane kłopoty? ? zabawnej komedii obyczajowej o nastoletniej Rory i jej mamie, Lorelei. Za role Rory nagrodzono aktorkę dwoma Teen Choice Award (w 2005 i 2006 roku), a także Family Friendly Forum Award. Serial kręcono przez osiem lat; zagrali w nim Lauren Graham, Kelly Bishop i Edward Hermann. Jej debiutem filmowym było ?Źródło młodości? z 2002 roku na podstawie powieści Natalie Babbitt. W filmie wystąpili także Ben Kingsley, William Huty, Sissy Spacek i Jonathan Jackson. Jej przygoda z aktorstwem zaczęła się od występów w teatrzyku w rodzinnym Houston. Była modelką; studiowała w szkole filmowej na NYU. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2008: Stowarzyszenie wędrujących dżinsów 2 (The Sisterhood of the Traveling Pants 2) 2005: Stowarzyszenie Wędrujących Dżinsów (The Sisterhood of the Traveling Pants) 2005: Sin City - Miasto grzechu (Sin City) 2004: Duma i uprzedzenie (Bride & Prejudice) 2002: Źródło młodości (Tuck Everlasting) 2000-2007: Kochane kłopoty (Gilmore Girls) ZACH GILFORD (Adam Davies) jest obecnie członkiem obsady serialu ?Friday Nigh Lights? emitowano od trzech lat przez NBC. Jego filmowym debiutem była rola w ?Ostatniej zimie? Larry?ego Fessendena; film nominowano w 2008 roku do Gotham Award dla najlepszej obsady. Najnowszy film z jego udziałem to ?Dare?, które brało udział w konkursie na tegorocznym festiwalu filmowym w Sundance. Na małym ekranie można było go oglądać w takich serialach jak ?Prawo i bezprawie? czy ?Chirurdzy?. Ukończył Northwestern University; występował w takich sztukach teatralnych jak ?Equus? i ?The Laramie Project?. Pochodzi z Chicaco; uwielbia podróże i wspinaczkę górską. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Dare 2009: The River Why 2007: Zemsta po śmierci (Rise) 2006: Ostatnia zima (The Last Winter) RODRIGO SANTORO (David Santiago) to jeden z najzdolniejszych, brazylijskich aktorów młodego pokolenia. Najnowsze filmy z jego udziałem to ?Mistrz? Davida Mameta i ?300? na podstawie komiksu Franka Millera, gdzie Rodrigo wcielił się w Kserksesa za co nominowano go do MTV Movie Award. Na swoim koncie ma role w ?To właśnie miłość? gdzie wystąpił u boku takich aktorów jak Hugh Grant, Emma Thompson, Alan Rickman, Colin Firth czy Liam Neeson. Robi karierę poza Brazylią, ale grywa również w filmach rodzimych twórców ? najnowsze z nich to ?Carandiru? Hektora Babenco ? kandydat do Oscara dla nie-anglojęzycznego filmu. Osiem razy uhonorowano go nagrodą dla najlepszego aktora ? między innymi Brazilian Academy of Arts and Film Award za rolę w ?Brainstorm? Laisa Bodanzky?ego. Na swoim koncie ma także udział w ?Rzymskiej wiośnie pani Stone? ? filmie telewizyjnym Roberta Altmana dla stacji Showtime, w którym zagrali Helen Mirren, Olivier Martinem i Anne Bancroft. Była to ekranizacja noweli Tennessee?ego Williamsa; w 2003 roku nominowano ją do nagrody Emmy. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: I Love You Phillip Morris 2008: Che "Guerrilla" (Che: Part Two) 2008: Che - Rewolucja (Che: Part One) 2008: Mistrz (Redbelt) 2006: 300 2003: Rzymska wiosna Pani Stone (The Roman Spring of Mrs. Stone) 2003: To właśnie miłość (Love Actually) 2003: Carandiru 2001: W cieniu słońca (Abril Despedaçado) JANE LYNCH (Carmella Malby) zaczynała od teatru ? pierwsze kroki stawiała w Secondo City, Steppenwolf Theatre i na innych chicagowskich scenach. Najnowsze filmy z jej udziałem to ?Julie i Julia? gdzie zagrały również Meryl Street i Amy Adams i ?Paul? Grega Mottoli. Na swoim koncie ma udział w serialach ? ?Gotowych na wszystko?, ?Słowie na L?, ?Trawce?, ?Dwóch i pół?. Obecnie można ją oglądać w nowym serialu stacji Fox ? ?Glee?. Niebawem będzie można ją obejrzeć w ?Love, Loss and What I Wore? Nory Ephron na podstawie powieści Ilene Eckermann. Jane napisała sztukę ?Oh Sister, My Sister!?, którą wystawiają Tamarind Theatre i Bang Theatre. Otrzymała Comedy Ensemble of the Year Award przyznawaną przez ?LA Weekly?. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Julie i Julia (Julie & Julia) 2008: Wyrolowani (Role Models) 2008: Kopciuszek: Roztańczona historia (Another Cinderella Story) 2008: Pokojowy (Man Maid) j 2007: Alvin i wiewiórki (Alvin and the Chipmunks) 2007: Idź twardo: historia Deveya Coxa (Walk Hard: The Dewey Cox Story) 2007: Ciastko z niespodzianką (Smiley Face) 2006: Radosne Purim (For Your Consideration) 2006: Ricky Bobby - Demon prędkości (Talladega Nights: The Ballad ofRicky Bobby) 005: 40-letni prawiczek (The 40 Year-Old Virgin) 2004: Piżama party (Sleepover) 2004: Aviator (The Aviator) 2003: Koncert dla Irwinga (A Mighty Wind) 2002: Na własną rękę (Collateral Damage) 2000: Medal dla miss (Best in show) 2000: Z księżyca spadłeś? (What Planet Are You From?) 1993: Fatalny instynkt (Fatal Instinct) FRED ARMISEN (Guacanator Pitchman) od siedmiu lat jest członkiem obsady kultowego ?Saturday Night Live?. Parodiuje między innymi Baracka Obamę, Prince?a, Larry?ego Kinga, Mahmuda Ahmadinedżada czy Davida Patersona. Jest nie tylko komikiem i aktorem, ale i muzykiem. Zaczynał od chicagowskiego zespołu punkowego Trenchmouth; występował też w popularnej Blue Man Group. W 1998 roku nakręcił niezależną krótkometrażówkę ?FRED ARMISEN?S GUIDE TO MUSIC AND SXSW?. Pasjonuje go dziennikarstwo muzyczne; w 2006 roku próbował swoich sił jako recenzent ? publikował swoje teksty na Pitchfork.com. Na swoim koncie ma udział w filmach i serialach ? między innymi ?Rockefeller Plaza 30?. Użyczał też głosu jednej z postaci animowanemu serialu ?Aqua Teen Hunger Force? Wystąpił w muzycznym show ?Reverb? stacji HBO i dokumencie ?I Am Trying To Break Your Heart? grupy Wilco. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Wyznania zakupoholiczki (Confessions of a Shopaholic) 2008: Baby Mama 2006: Wesołych Świąt (Deck the Halls) 2006: Stara miłość nie rdzewieje (Fast Track) 2006: Tenacious D: Kostka Przeznaczenia (Tenacious D in The Pick of Destiny) 2005: Deuce Bigalow: Boski żigolo w Europie (Deuce Bigalow: European Gigolo) 2004: Legenda telewizji (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy) 2004: Eurotrip 2004: Wake Up, Ron Burgundy: The Lost Movie BOBBY COLEMAN (Hunter Malby) mimo młodego wieku ma na swoim koncie role w filmach, filmach telewizyjnych i serialach. Na małym ekranie można było go oglądać między innymi w ?Medium?, ?Na powierzchni? i ?JAG ? Wojskowe Biuro Śledcze?. Niebawem ukaże się kilka filmów z jego udziałem ? między innymi ?Ostatnia piosenka? z Miley Cyrus na podstawie powieści Nicholasa Sparksa, ?Robosapien: Rebooted? i ?Snowmen?, w którym zagrali Ray Liotta i Christopher Lloyd. Uczy się w domu; lubi wspinaczki górskie, domowe majsterkowanie, zabawy z kolegami i spędzanie czasy z siostrą. Ma nadzieję, że kiedyś stworzy wynalazek, który zmieni świat. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2010: Ostatnia Piosenka (The Last Song) 2009: Robosapien: Rebooted 2009: Snowmen 2008: Family Man 2007: Chłopiec z Marsa (Martian Child) 2006: Przyjaciele z kasą (Friends with Money) 2006: Dom Glassów: dobra matka (Glass House: The Good Mother) 2005: Facet z ogłoszenia (Must Love Dogs) ANDREW DALY (Lloyd Hastings) jest stałym członkiem obsady serialu ?Eastbound & Down? stacji HBO. Znany głównie z telewizji - na małym ekranie można było go oglądać w takich produkcjach jak ?MADtv,? ?The Showbiz Show With David Spade,? ?Crossballs? ,?Reno 911!? czy ?Biuro?. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2008: Semi-Pro: Drużyna marzeń? (Semi-Pro) 2008: Co się zdarzyło w Las Vegas (What Happens in Vegas) 2006: Szkoła dla drani (School for Scoundrels) 2004: Święta Last Minute (Christmas with the Kranks) KIRK FOX (Buckle-O-Bill) to laureat nagrody dla najlepszego komika w stand-up comedy przyznawanej na Comedy Festival w Aspen. Otrzymał ją w 2007 roku. Na swoim koncie ma występy w ?The Tonight Show with Jay Leno? i ?Comedy Central Presenst? WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Lokator (The Lodger) 2008: Chłopaki też płaczą (Forgetting Sarah Marshall) 2003: Pauly Shore nie żyje (Pauly Shore Is Dead) 2002: Miasto duchów (City of Ghosts) 1999: Wariatka z Alabamy (Crazy in Alabama) 1994: Wyatt Earp CATHERINE REITMAN (Jessica Bard) ukończyła studia teatralne w Ithaca College, studiowała filmoznawstwo na USC; kształciła się także w londyńskiej Groundlings School (pracowała potem w tamtejszej Sudany Company.) Obecnie występuje w serialu ?The Real Wedding Crashers? stacji NBC; zagrała też w pilotażowym odcinku ?Girl Most Likely? 20th Century Fox. Na małym ekranie można było ją oglądać w takich serialach jak ?Potyczki Amy? czy ?Czarodziejki?. Najnowsze filmy z jej udziałem to ?Stary, kocham cię? i ?Wpadka?. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Stary, kocham cię (I Love You, Man) 2007: Wpadka (Knocked Up) 2006: Moja super eksdziewczyna (My Super Ex-Girlfriend) 1993: Beethoven 2 (Beethoven's 2nd) 1989: Pogromcy duchów II (Ghostbusters II) CRAIG ROBINSON (przedsiębiorca pogrzebowy) jest znany z roli Darryla Philbina w popularnym serialu ?Biuro?. Na koncie ma gościnne występy w ?Lucky? z Johnem Corbettem, ?Przyjaciołach?, ?The Bernie Mac Show?, czy ?Pohamuj entuzjazm?. Na dużym ekranie można było go oglądać w hitach Judda Apatowa ? ?Wpadce? i ?Boskim chollout?cie?, a także ?Zack i Miri kręcą porno? Kevina Smitha i ?Daddy?s Little Girls? Tylera Perry?ego.? Craig występuje w stand-upach. Można go było oglądać w programach Jimmy?ego Kimmela i Billa Mahera. Zaistniał w 1998 roku na Montreal Just For Laughs Festival; w tym samym roku wygrał Oakland Comedy Festival, a w 1996 roku Miller Genuine Draft Comedy Search. Występuje w klubach komediowych w całych Stanach. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Noc w muzeum 2 (Night at the Museum: Battle of the Smithsonian) 2009: Miss Marca (Miss March) 2008: Boski chillout (Pineapple Express) 2008: Zack i Miri kręcą porno (Zack and Miri Make a Porno) 2007: Wpadka (Knocked Up) 2007: Idź twardo: historia Deveya Coxa (Walk Hard: The Dewey Cox Story) 2007: Daddy's Little Girls CAROL BURNETT (Maureen Malby) ukończyła anglistykę i studia teatralne. Sześciokrotnie nagrodzono ją Emmy za ?The Carol Burnett Show?, które prowadziła przez jedenaście lat. W 2005 roku prezydent odznaczył ją Medalem Wolności; na swoim koncie ma takie nagrody, jak Złote Globy, Peabody Awards czy Cable Ace Awards. Użyczyła głosu Kangurowi w filmie ?Horton słyszy Ktosia?; najnowsze filmy z jej udziałem to między innymi ?Once Upon a Mattress? z Tracey Ullman, ?The Last Guy on Earth? i ?Łabędzie nutki?. W 2004 roku CBS wyemitowało ?The Carol Burnett Show: Let;s Bump up the Lights?, a w 2001 roku ?The Carol Burnett Show: Show Stoppers?, które zgromadziło przed ekranami 30 milionów widzów i było w czołówce programów o najwyższej oglądalności 2001 roku. Stworzyła The Carrie Hamilton Foundation (na cześć córeczki, która zmarła na raka). Działa również Carrie Hamilton Theatre, który prowadzi kursy teatralne dla chorych dzieci. W 1999 roku po raz ostatni wystąpiła na Broadwayu ? w ?Putting In Together? Stephena Sondheima. Wychowywała się w Hollywood; zanim przeniosła się do Nowego Jorku (w 1967 roku) studiowała na UCLA. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2006: The Last Guy on Earth 2005: Once Upon a Mattress 2001: Łabędzie nutki (The Trumpet of the Swan) 1998: Miłość raz jeszcze (The Marriage Fool) 1994: Sercowe rozterki (Seasons of the Heart) 1992: Poza sceną (Noises Off...) (Hostage) 1987: Zakładnik (Hostage) 1983: Między przyjaciółmi (Between Friends) 1982: Annie 1982: Żyć od nowa, czyli historia Beatrice (Life of the Party: The Story of Beatrice) 1981: Cztery pory roku (The Four seasons) 1981: Chu Chu and the Philly Flash 1980: Where Have All the Children Gone 1980: Zdrowie (HealtH) 1979: Przyjacielski ogień (Friendly Fire) 1978: Dzień weselny (A Wedding) 1976: Sills and Burnett at the Met 1974: Strona tytułowa (The Front Page) 1972: Once Upon a Mattress 1972: Pete i Tillie (Pete 'n' Tillie) 1968: Star Spangled Salesman 1963: Calamity Jane MICHAEL KEATON (Walter Malby) rozpoczynał karierę od występów estradowych. W 1970 roku wystąpił w serialu dla dzieci "Mr. Rogers' Neighbourhood", a w 1982 roku zadebiutował na dużym ekranie w komedii "Nocna zmiana". Momentem przełomowym w jego karierze był rok 1988 - wystąpił wtedy w filmach "Clean and Sober" i "Sok z żuka". Za rolę w pierwszym z nich został uznany przez Narodowe Stowarzyszenie Krytyków Filmowych za najlepszego aktora roku. Drugi film rozpoczął współpracę Keatona z reżyserem Timem Burtonem, który obsadził go w tytułowej roli w "Batmanie". Film odniósł ogromny sukces w Stanach Zjednoczonych, gdzie wywołał "batmanię". Zachęcony powodzeniem zdecydował się na wystąpienie w kontynuacji przygód mrocznego rycerza "Powrót Batmana". Na swoim koncie ma udział w dobrze przyjętym przez krytyków filmie ?Na żywo z Bagdadu? Roberta Weinera; za swoją rolę otrzymał nominację do Złotego Globu. W 2007 roku zadebiutował jako reżyser ? nakręcił ?The Merry Gentleman?, które wyświetlano w 2008 roku na festiwalu filmowym w Sundance.
O TWÓRCACH
VICKY JENSON (reżyseria) pracowała przy takich kultowych animacjach jak ?Flinstonowie? czy ?Smurfy?. Na swoim koncie ma krótkometrażówkę ?Family Tree?, która miała swoją premierę na festiwalu filmowym w Sundance i zdobyła na nim szereg nagród. Jest nie tylko reżyserką ? odpowiada za scenografię ?Drogi do Eldorado?, była dyrektorem artystycznym ?Fernguly: The Last Rainforest?. Obecnie pracuje nad najnowszym filmem animowanym DreamWorks. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2004: Rybki z ferajny (Shark Tale) 2003: Family Tree 2001: Shrek 2001: Karaoke Shreka z Bagien (Shrek in the Swamp Karaoke Dance Party) KELLY FREMON (scenariusz) pochodzi z Kalifornii; ukończyła anglistykę na UC Irvine. Podobnie jak bohaterka ?Absolwentki? po studiach zamieszkała z rodzicami, bo nie udało jej się znaleźć wymarzonej pracy. W końcu dostała się na staż, a nocami pisała scenariusz, który wylądował na biurku Ivana Reitmana. Koniec tej historii jest już znany? IVAN REITMAN (produkcja) to producent i reżyser mający na swoim koncie wiele znakomitych komedii, które weszły do klasyki gatunku. Pochodzi z Kanady, do której jego rodzina wyemigrowała z ówczesnej Czechosłowacji. Studiował na McMaster University, ale dość szybko uznał, że jego przyszłością są filmy. Po ukończeniu studiów zajął się realizacją filmowego marzenia - zaczął od horroru ?Hannibal Girls? z Eugene?em Levym i Andreą Martin. Na Broadwayu wyprodukował ?The Magic Show? z Dougiem Henningiem, a na off-Broadwayu ?The National Lampoon Show?, w którym występowali wtedy jeszcze nie znani John Belushi, Gilda Radner, Bill Murray, Harold Ramis i Joe Flaherty. Wyprodukował i wyreżyserował również musical ?Merlin?, z który nominowano go do nagrody Tony. Na swoim koncie ma reżyserię i produkcję ?Pulpetów?, które są jednym z najbardziej kasowych kanadyjskich filmów wszechczasów. W 1984 roku National Association of Theater Owners wręczyło mu nagrodę dla reżysera roku, a w 1985 roku otrzymał nagrodę za całokształt osiągnięć na rozdaniu kanadyjskich Genie Awards. Pracuje obecnie nad ?W chmurach? z George?em Clooneyem w reżyserii swego syna, Jasona i ?Chloe? z Liamem Neesonem, Juliane Moore i Amandą Seyfried. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Stary, kocham cię (I Love You, Man) 2009: Hotel dla psów (Hotel for Dogs) 2009: W chmurach (Up in the Air) 2009: Chloe 2007: Niepokój (Disturbia) 2006: Chłopcy z baraków (Trailer Park Boys: The Movie) 2004: Eurotrip 2001: Ewolucja (Evolution) 1998: Sześć dni, siedem nocy (Six Days Seven Nights) 1997: Części intymne (Private Parts) 1997: Dzień ojca (Fathers' Day) 1996: Kosmiczny mecz (Space Jam) 1994: Junior 1993: Beethoven 2 (Beethoven's 2nd) 1992: Stój, bo mamuśka strzela (Stop! Or My Mom Will Shoot) 1990: Gliniarz w przedszkolu (Kindergarten Cop) 1989: Pogromcy duchów II (Ghostbusters II) 1988: Bliźniacy (Twins) 1986: Orły Temidy (Legal Eagles) 1984: Pogromcy duchów (Ghost Busters) 1983: Kosmiczne łowy (Spacehunter: Adventures in the Forbidden Zone) 1981: Szarże (Stripes) 1978: Menażeria (Animal House) 1977: Elza - Syberyjska tygrysica (Ilsa, the Tigress of Siberia) 1976: Śmiertelny weekend (Death Weekend) JOE MEDJUCK (produkcja) studiował na McGill University i University of Toronto (na tym drugim był wykładowcą ? przez 12 lat prowadził zajęcia w ramach Ciemna Studiem Program). Pracował jako dziennikarz; jest jednym z założycieli The Criterion Collection. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: W chmurach (Up in the Air) 2009: Chloe 2007: Niepokój (Disturbia) 2006: Chłopcy z baraków (Trailer Park Boys: The Movie) 2004: Eurotrip 2003: Old School: Niezaliczona (Old School) 2001: Ewolucja (Evolution) 2000: Ostra jazda (Road Trip) 1998: Sześć dni, siedem nocy (Six Days Seven Nights) 1997: Części intymne (Private Parts) 1997: Dzień ojca (Fathers' Day) 1996: Kosmiczny mecz (Space Jam) 1994: Junior 1992: Stój, bo mamuśka strzela (Stop! Or My Mom Will Shoot) 1992: Beethoven 1990: Gliniarz w przedszkolu (Kindergarten Cop) 1989: Pogromcy duchów II (Ghostbusters II) 1988: Bliźniacy (Twins) 1986: Orły Temidy (Legal Eagles) JEFFREY CLIFFORD (produkcja) odpowiada za dział produkcji w The Montecito Picture Company ? firmie należącej do Ivana Reitmana i Toma Pollocka. Pracuje obecnie nad ?W chmurach? Jasona Reitmana; najnowsze filmy jego produkcji to ?Chloe?, ?Hotel dla psów? i ?Stary, kocham cię.? Zanim zaczął pracować w Montecito był wice-prezesem działu produkcji w Warner Bros. Karierę w przemyśle filmowym zaczynał od produkowania filmów niezależnych w Nowym Jorku ? między innymi ?Safe Men? Johna Hamburga. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Stary, kocham cię (I Love You, Man) 2009: W chmurach (Up in the Air) 2006: Firewall TOM POLLOCK (produkcja) w latach 1995-96 był wice-prezesem MCA, a wcześniej Motion Piocutre Group i Univerdal Pictures. Jako jeden z najbardziej cenionych prawników-specjalistów od branży rozrywkowej reprezentował czołowych reżyserów, producentów, scenarzystów i aktorów. Od 1986 roku pracuje w MCA, współpracował z DreamWorks i Gameworks. Pochodzi z Los Angeles, studiował na Uniwersytecie Stanforda i Columbia University. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Stary, kocham cię (I Love You, Man) 2009: W chmurach (Up in the Air) 2009: Chloe 2007: Niepokój (Disturbia) 2004: Eurotrip 2002: Urok mordercy (Killing Me Softly) CHARLES MINSKY (zdjęcia) pracuje zarówno z twórcami filmowymi, jak i telewizyjnymi. Najnowsze filmy, przy których pracował to ?Córka Russellów? (film telewizyjny), ?Ja, Ty i On? i ?Brooklyn to Manhattan?. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Brooklyn to Manhattan 2008: Córka Russellów (The Russell Girl) 2006: Ja, Ty i On (You, Me and Dupree) 2006: Trzymaj ze Steinami (Keeping Up with the Steins) 2004: Mama na obcasach (Raising Helen) 2004: Pamiętnik Księżniczki 2: Królewskie zaręczyny (The Princess Diaries 2: Royal Engagement) 2002: Cicha woda (Slap Her, She's French) 2002: Witajcie w Collinwood (Welcome to Collinwood) 2001: Kocurek (Tomcats) 2000: W poszukiwaniu echa (Looking For An Echo) 1996: Czarodziej Kazaam (Kazaam) 1996: Najlepszy kumpel Pana Boga (Dear God) 1986: Prima aprilis (April Fool's Day) 1986: Zwariowany pułk lotniczy (Weekend Warriors) MARK HUTMAN (scenografia) zaczynał karierę scenografa od pracy przy przedstawieniach wystawianych w teatrze Princeton University, gdzie studiował archeologię. Na swoim koncie ma współpracę z takimi twórcami jak Robert Altman, Vince di Meglio, Adrian Lyne czy Quentin Tarantino. Współpracuje również z twórcami telewizyjnymi ? odpowiada za scenografię takich seriali jak ?Fastlane?, ?Doktor House?(pierwszy sezon) czy ?Viva Laughlin?. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2009: Glee (serial) 2008: Nieszczęścia chodzą parami (Smother) 2007: Młody geniusz (If I Had Known I Was a Genius) 2007: State of Mind (serial) 2007: Viva Laughlin! (serial) 2004: Dr House (House, M.D.) (serial) 1998: Szarada śmierci (Charades) DANA CONGDON (montaż) zaczynała karierę w przemyśle filmowym od pracy przy filmach niezależnych nowojorskich twórców. Współpracowała z takimi reżyserami jak Martin Scorsese, Francis Ford Coppola czy Jim Jarmusch. Odpowiada za montaż ?In the Soup? Alexandre Rockwell ? film otrzymał główną nagrodę na festiwalu filmowym w Sundance w 1992 roku. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2001: Serce nie sługa (Someone Like You...) 1998: Na przekór całemu światu (Digging To China) 1997: The Twilight of the Golds 1995: Przetrwać w Nowym Jorku (The Basketball Diaries) 1995: Filmowy zawrót głowy (Living in Oblivion) 1992: In the Soup STEVEN R. McGLOTHEN (współ-produkcja) to światowej sławy producent angażujący się zarówno w wysoko-budżetowe jak i niezależne filmy. Wyprodukował ich ponad trzydzieści; nie interesuje go konkretny gatunek. Pasjonuje się fotografią; ukończył Brookes Intitute. Zanim na poważnie zajął się produkcją oddawał się swoim zainteresowaniem ? pisaniu, reżyserii, fotografowaniu. WYBRANA FILMOGRAFIA: 2002: Gruba ryba - bukmacher z kampusu (Big Shot: Confessions of a Campus Bookie) 2001: Upiory nie zawsze dobre (When Good Ghouls Go Bad) 1998: Moby Dick 1996: Państwo Hart: Sezon łowiecki (Hart to Hart: Harts in High Season) 1996: Drzewko miłości (The Christmas Tree) 1995: Kwestia zaufania (Broken Trust) 1995: Srebrny Brzeg (Silver Strand) 1994: Bunt (Against the Wall) 1991: Obsesja (The Marla Hanson Story) 1990: Złamać więźnia (Forgotten Prisoners: The Amnesty Files) 1989: Desperacka miłość (Desperate for Love) CHRISTOPHE BECK (muzyka) skomponował muzykę do ponad czterdziestu filmów i niemal dwudziestu seriali. Zajmuje się tym od piętnastu lat; napisał muzykę do takich produkcji jak ?W krainie czarów? (?Phoebe in Wonderland?), ?Co się zdarzyło w Las Vegas? (?What Happens in Vegas?), ?Ciemność rusza do boju? (?The Seeker: The Dark Is Rusing?), ?Licencja na miłość? (?License to Wed?), ?Fred Claus - Brat Świętego Mikołaja? (?Fred Claus?), ?Różowa Pantera? (?The Pink Panter?), ?Strażnik? (?The Sentinel?), ?Zoom: Akademia superbohaterów?(?Zoom?), ?Garfield 2? (?Garfield: A Tail of Two Kitties?), ?Męski sport? (?We Are Marshall?), ?Szkoła dla drani?(?School for Scoundrels?), ?Elektra?, ?Idealny facet? (?The Perfect Man?), ?Księżniczka na lodzie? (?Ice Princess?) czy ?Podwójna gra? (?Two for the Money?). Zaczynał od współpracy z telewizją kanadyjską ? komponował do serialu ?Biały kieł? (?White Fang?), a także trzech sezonów ?Buffy ? postrach wampirów? (Buffy the Vampire Slayer?). Za muzykę do tego drugiego przyznano mu nagrodę Emmy. PATRICK HOULIHAN (kierownictwo muzyczne) od piętnastu lat jest konsultantem muzycznym przy filmach. Niedawno był dyrektorem muzycznym produkcji ?The Rocker?. Na swoim koncie ma współpracę przy takich filmach jak ?Mały Manhattan? (?Little Manhattan?), ?Moja super eks-dziewczyna?(?My Super Ex-Girlfriend?), ?Wesołych świąt? (?Deck the Halls?),?Strażacki pies?(?Firehouse Dog?) czy ?Szkoła uczuć? (?A Walk to Remember?). ALI BELL (asystent producenta) jest wice-przewodniczącą działu produkcji w The Montecito Picture Company Ivana Reitmana. Wcześniej pracowała z Davidem Heymana w Heyday Films i w Nickelodeon Movies. Współpracuje z Florida State University Film School i Nantucket Film Festival?s Screenwriter Colony, zasiada w jury podczas Austin Film Festival. W 1999 roku skończyła filmoznawstwo na Floryda State University. ALEXANDRA WELKER (kostiumy) zaczynała karierę w przemyśle filmowym od pracy na planach niezależnych, nowojorskich produkcji. Na swoim koncie ma współpracę z takimi reżyserami jak Hal Hartley i Jim Jarmush; zaprojektowała kostiumy do ponad dwudziestu pięciu filmów. Pochodzi z New Jersey, ukończyła University of Pennsylvania (jej praca magisterska dotyczyła Szekspira i popularności jego dzieł na przestrzeni wieków). WYBRANA FILMOGRAFIA: 2008: Nieszczęścia chodzą parami (Smother) 2008: Asylum 2007: Alvin i wiewiórki (Alvin and the Chipmunks) 2006: John Tucker musi odejść (John Tucker Must Die) 2005: Kampania Arnolda (See Arnold Run) 2005: Zostańmy przyjaciółmi (Just Friends) 2003: Uwierz w miłość (How to Deal) 2001: Joe Dirt 1991: Noc na Ziemi (Night on Earth)
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.